ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Ε.Σ.Α.μεΑ.: Παρέμβαση ΕΣΑμεΑ για τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις εκπαιδευτικών με αναπηρία και εκπαιδευτικών γονέων ή συζύγων ατόμων με αναπηρία
Προβληματικά σημεία του νόμου 5128/2024
Με επιστολή της στο υπουργείο Παιδείας (επισυνάπτεται), η ΕΣΑμεΑ εκφράζει την ικανοποίησή της για την πλήρωση ενός δίκαιου αιτήματος σχετικά με τις τοποθετήσεις και τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών με αναπηρία. Ταυτόχρονα εφιστά την προσοχή σε ζητήματα που αν δεν επιλυθούν, θα αποτελέσουν σοβαρό εμπόδιο για την εφαρμογή των ρυθμίσεων αυτών.
Η ΕΣΑμεΑ έχει θέσει πολλές φορές στο παρελθόν στις εκάστοτε ηγεσίες του υπουργείου παιδείας, τα σοβαρά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι νεοδιοριζόμενοι (αναπληρωτές και μόνιμοι) εκπαιδευτικοί με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, αλλά και εκπαιδευτικοί γονείς ή νόμιμοι κηδεμόνες ή σύζυγοι ατόμων με βαριές αναπηρίες, αναφορικά με τις τοποθετήσεις και τις μεταθέσεις τους σε σχολικές δομές.
Με τα άρθρα 17 και 18 του πρόσφατα ψηφισμένου νόμου 5128/2024 (ΦΕΚ A` 118/30.07.2024), προβλέφθηκαν δύο πολύ θετικές ρυθμίσεις για τις τοποθετήσεις και τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών με αναπηρία, ωστόσο, αν δεν δοθούν κάποιες διευκρινήσεις και δεν προβλεφθούν κάποιες επιπλέον μεταβολές, δεν θα επιτευχθεί το επιθυμητό θετικό αποτέλεσμα της ρύθμισης.
1. Με το άρθρο 17 «Διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού - Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 62 ν. 4589/2019», του ν.5128/2024, προβλέφθηκε διάταξη, σύμφωνα με την οποία, ο χρόνος απόσπασης του εκπαιδευτικού στην οργανική του θέση, λογίζεται ως χρόνος υπηρέτησης.
Α) Ενώ η εν λόγω διάταξη κινείται στη σωστή κατεύθυνση, η αναφορά ότι ισχύει για τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς περιπλέκει την κατάσταση. Δεν είναι ξεκάθαρο αν θα αφορά στους εκπαιδευτικούς που θα διοριστούν από την ψήφιση του νόμου και μετά, ή αν θα αφορά και σε όσους έχουν διοριστεί τα προηγούμενα χρόνια και ενδεχομένως έχουν αποσπαστεί δύο ή και περισσότερα έτη μέχρι σήμερα.
Για λόγους ισονομίας, η εν λόγω διάταξη θα πρέπει να έχει αναδρομική ισχύ και να ισχύει και για τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται ήδη.
Β) Η προαναφερόμενη ευνοϊκή ρύθμιση του άρθρου 17, αφορά σε εκπαιδευτικούς ή μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες μετάθεσης της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 50/1996 (Α` 45) ή του άρθρου 8 του π.δ. 56/2001 (Α` 47), αντίστοιχα, καθώς και για όσους έχουν, οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους, ποσοστό αναπηρίας εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) και άνω ανεξαρτήτως παθήσεως ή έχουν τέκνα με αναπηρία εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ανεξαρτήτως παθήσεως.
Το ποσοστό αναπηρίας (75%) είναι αυθαίρετο, διότι δεν συνδέεται με καμία άλλη παροχή στη χώρα μας και δεν γνωρίζουμε τους λόγους που καθιερώθηκε για τους εκπαιδευτικούς με αναπηρία.
Ως εκ τούτου, είναι απολύτως αναγκαίο να τροποποιηθούν τα ποσοστά αναπηρίας τόσο για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, ή τα μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. με αναπηρία, όσο και για τους γονείς τέκνων με αναπηρία, ή συζύγους αυτών στο 50%, όπως εξάλλου ισχύει και για τη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών με αναπηρία, όπως αναφέρεται στην παρ. γ του άρθρου 57 του ν. 4589/2019.
Επιπρόσθετα, είναι επιτακτική η ανάγκη αναμόρφωσης και επικαιροποίησης του αναχρονιστικού Π.Δ. 50/1996, το οποίο διέπει το σύστημα μεταθέσεων, αποσπάσεων εκπαιδευτικών με αναπηρία και εκπαιδευτικών που είναι γονείς ατόμων με αναπηρία και χρονολογείται από το 1996. Υπάρχει ήδη Απόφαση από το Κ.Ε.Σ.Υ. για την τροποποίηση των διατάξεων που Π.Δ. 50/96, η οποία δεν έχει αξιοποιηθεί μέχρι σήμερα.
2. Σύμφωνα με το άρθρο 18 «Μετάθεση εκπαιδευτικών με ποσοστό αναπηρίας άνω του ογδόντα τοις εκατό και άνω - Προσθήκη υποπαρ. 11 στην παρ. Β του άρθρου 16 ν. 1566/1985» του ίδιου νόμου 5128/2024, προβλέφθηκε η κατ` εξαίρεση μετάθεση των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και τα μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.), που εμφανίζουν αναπηρία εφ` όρου ζωής σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) και άνω, σε περιοχές μετάθεσης της επιλογής τους.
Και αυτή η διάταξη κρίνεται θετική, ωστόσο, για να υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα, κρίνεται απαραίτητο, αφενός το ποσοστό αναπηρίας που προβλέπεται να μειωθεί από 80% σε 67%, αφετέρου να διευρυνθεί και να ισχύει για μεταθέσεις εκπαιδευτικών που έχουν σύζυγο ή τέκνα με ποσοστό αναπηρίας από 67% και άνω και ανεξάρτητα από το είδος της αναπηρίας.